Waarom S training & coaching?

“Alles wat ik inkoop voor HipThuys, zou ik ook in mijn eigen huis neerzetten”, en dat was dan ook precies wat me het eerste opviel. Na een korte rondleiding door Tessa’s hippe woning, namen we beide plaats aan haar eettafel .. Met daarop de nieuwe collectie van Housevitamin, diezelfde middag ingekocht door Tessa, échte eyecatchers. Ontspannen haalde ik de vier vragen, die als rode draad zouden dienen, tevoorschijn.

De week ervoor belde Tessa mij met de vraag of ik met haar een coachingssessie zou willen aangaan, om antwoord te krijgen op de vraag “Wie is nou écht mijn doelgroep?”

Ze liep vast, zoals iedere ondernemer weleens doet.

Waar ikzelf eigenlijk het meest benieuwd naar was, was het ontstaan van haar bedrijfsnaam. “Ik heb daar best een tijdje over nagedacht, en ik moet eerlijk toegeven dat ik het gewoon lekker vond klinken”, antwoordde Tessa. Zo simpel kan het soms zijn, maar iets in mij zei me dat de keuze niet zomaar op ‘HIP’ was gevallen. “Wat is jouw definitie van HIP?”, vroeg ik, en vanaf daar begon de sessie. “HIP staat voor mij gelijk aan dingen die IN zijn. Staat gelijk aan verjongend, opvallen, anders zijn, pronken, iets hebben wat een ander niet heeft.”

“Trend, modern en eigentijds” waren de feitelijke definities vanuit Google.

“One of a kind?”, zei ik op een vragende toon. Waarop Tessa, met een subtiel knikje, instemde. Ik vroeg Tessa me mee te nemen naar het inkoopmoment van die betreffende middag. “Hoe gaat zoiets eigenlijk in zijn werk?” Tessa vertelde me dat ze inkoopt op gevoel. Ze durft, en die middag was ze wederom de eerste die de nieuwe collectie van Housevitamin inkocht. Na iedere gestelde vraag, bewoog mijn hand naar rechts om een paar M&M’s te grijpen en de tussenliggende stiltes verlengde ik met slokjes thee. Ik luisterde aandachtig, waarbij ik tevens de zoektocht naar Tessa’s overtuigingen had gezet.

Waarom had Tessa bepaalde keuzes gemaakt?

Wat was haar verhaal .. Om vanuit daar te eindigen bij “Wie is mijn doelgroep?”. Op dat moment viel wederom een korte stilte. “IK BEN MIJN DOELGROEP”, zei Tessa. Dat was voor mij dan ook een trigger. Een punt waarop ik het stokje mocht overnemen en haar woorden, verhalen en overtuigingen kon gaan samenvatten om haar eigen statement te onderbouwen. Afgelopen week blikte we samen telefonisch terug op de sessie.

Wat is je het meest bijgebleven?
“De woorden die je gebruikte. Krachtige woorden. Je hebt mijn woorden samengevat op een pakkende manier, waarbij je de spijker op zijn kop sloeg.” Tessa kwam aan het einde van de sessie tot de conclusie dat ze eigenlijk alle antwoorden in haar had. “Je hebt mijn eigen antwoorden eigenlijk aan me teruggegeven .. Vanuit een heel ander perspectief”.

Hoe was het om te doen?
“Het was voor mij de eerste keer dat ik me op deze manier heb laten coachen. Het was een gemoedelijke sessie en jouw voorbereiding gaf mij vertrouwen. Ik merkte dat je wist waar je het over had.”

Welke woorden schieten je te binnen als je terugdenkt aan de coachingssessie?
“Verhelderend, opbouwend en inzicht.”, hoorde ik Tessa zeggen, zonder dat ik haar gezichtsuitdrukking kon zien. Telefonisch vertelde ze me dat de sessie voor haar een verhelderende werking had gehad omdat de vragen die ik stelde, haar lieten nadenken. In plaats van advies, onderging ze zelf een zoektocht. “Het was een sessie met een logische opbouw, gebaseerd op een brainstorm. Je hebt gewoon écht de juiste vragen gesteld”.

Heb je je doel bereikt?
“Jazeker!”
In Tessa’s stem hoorde ik een volle overtuiging. “Ik weet waar ik nu voor sta. Ik ben eigenlijk veel meer te weten gekomen over mijn bedrijfje en de conclusie is eigenlijk dat ik heel veel voor lief heb genomen of hoe kan ik dat het beste zeggen .. Misschien wel te kritisch op mezelf was”.  

Wat heb je direct toe kunnen passen?
“Iets meer durven. Ik mag er zijn met mijn bedrijfje. Ik durf en kan nu veel meer uitdragen waar Hipthuys voor staat. De ruggengraat van mijn bedrijf is me helder”. Tessa is erg actief op Social Media en merkt dat ze nu veel minder veroordeling heeft over haar eigen boodschappen. “Ja Tessa, jij durft. Jouw klanten durven met jou. Either you like it, or not”, voegde ik eraan toe.

Zou je S training & coaching aanbevelen?
“Nee .. Al kreeg ik er geld bij”, zei Tessa zo serieus als ze kon. Door de telefoon hoorde ik dat ze een grapje maakte en na een paar seconden schoten we beide in een lach. “Ik zou je zéker aanbevelen als coach”. 

Waarom?
“Ik denk dat je voor heel veel mensen kan zorgen voor een eyeopener, voor inzicht. Met name door de manier waarop jij zo’n sessie aanpakt. Je verdiept jezelf, hebt inlevingsvermogen en je zet door middel van jouw scherpe vragen de persoon tegenover je écht aan het denken”.

[social_share show_share_icon="yes"]