Regende het maar complimentjes,

Dan zou je zonder paraplu door het leven gaan, lijkt me. Hoe vaak geef jij een compliment? Ikzelf doe het steeds vaker. Oprechte complimentjes trouwens hoor, want neppe of niet gemeende woorden kun je net zo goed achterwege laten. Steeds vaker een compliment omdat het mij een fijn gevoel geeft om het positieve te benadrukken, omdat het op allerlei manieren deuren opent en omdat we het eigenlijk zo weinig doen.

COMPLIMENTEN ZIJN SCHAARS

Wij nuchtere Nederlanders doen liever ‘gewoon’ want dan doe je al gek genoeg. We nemen heel veel voor lief als we weer eens zeggen dat we gewoon ons werk doen. Als mens gaat onze aandacht vaker uit naar de dingen die niet goed gaan, dan naar de dingen die wél goed gaan. Teveel veren in je reet is nou ook weer niet de bedoeling. Of juist wel?

BELOOND GEDRAG TREEDT VAKER OP

Dat is de kracht van een compliment. Stilstaan, als werkgever, als manager of gewoon als mens .. Bij het belang van persoonlijke waardering. Waardering is namelijk de belangrijkste basisbehoefte van de mens. Als ik dan weer eens lees dat het gebrek aan ‘uitgesproken’ waardering een veelgehoord argument is om ontslag te nemen, dan denk ik: “Wat een gemiste kans!”.

Voor de lezer die denkt .. Ik waardeer mijn mensen en geef regelmatig complimentjes. Mooi! Maar wat zeg je dan precies? Woorden als: “Goed gedaan!” of “Je bent een topper!” Dit soort voorbeelden vallen onder de noemer rechtstreekse complimenten en .. Ja, dit kan beter.

Zijn dit soort kreten herkenbaar voor je en stemmen ze naar tevredenheid? STOP dan nu met lezen. Wil je weten hoe het beter kan? Ga dan vooral nog even door.

UPGRADE JOUW COMPLIMENT

Het upgraden van jouw compliment, doe je door het toevoegen van de wat/waarom en het noemen van de naam. De ‘wat’ en ‘waarom’ geven de lading een volledige dekking. Wat heeft de medewerker goed gedaan? En wat heeft dat dan uiteindelijk bijgedragen?

De naam voeg je toe omdat we onze naam nou eenmaal het mooiste geluid van de hele wereld vinden. We geven simpelweg meer aandacht aan zinnen met onze naam erin.

Je hoort jezelf misschien denken “Zo overdreven?!”, wat is er onduidelijk aan “Goed gedaan!”. Mijn advies, geloof in de kracht van een duidelijk compliment. Twee jaar geleden kwam ik namelijk tot dat inzicht tijdens een coachingstraject. “Het gaat eigenlijk best goed .. Althans dat zegt mijn manager”, was het antwoord dat een productiemedewerker me gaf tijdens de nulmeting. Zijn twijfelachtige woordkeus zorgde ervoor dat ik een extra vraag stelde. Wat bleek? “Je bent goed bezig ..” was wat de medewerker continu te horen kreeg, zodra de manager de deurklink vastpakte om de werkruimte te verlaten. De eerste paar keer had hem dat heus een positieve boost gegeven maar nu was er twijfel. “Ik vind het fijn dat het goed gaat, maar ik weet niet echt wat ik dan precies goed doe?”

Denk jij nu: “Mm, mijn complimenten kunnen eigenlijk ook wel een upgrade gebruiken?!”

Versterk dan jouw manier van feedback geven door een samenwerking met S training & coaching!

Bron: Communiceren – Frank Oomkes en Alan Garner