Persoonlijk zijn, op een zakelijk platform

“Ik vind het af en toe wel lastig hoor, want ja .. LinkedIn is toch een zakelijk platform”, is de reactie van de meeste deelnemers tijdens de training Online Personal Branding & Searchen via LinkedIn. Het is ook een uitdaging, dat zal ik zéker niet ontkennen. Een uitdaging die uit meerdere lagen bestaat. Want uiteindelijk begint het hele Social Media verhaal altijd met het aanmaken van jouw persoonlijke profiel.

De (onzichtbare) drempels

En daardoor jezelf van de éne kant van de wip naar de compleet andere kant van de wip bewegen. De gedachtes die jou daarin sturen, omdat we nou eenmaal denken en vinden. Ja toch? We vinden wat van elkaar. We hebben een mening over wat waar thuis hoort en waar niet. “Ik heb lang getwijfeld of dit wel de juiste plek was om ..” en die twijfel ontstaat dus omdat er een verschil is tussen Facebook en LinkedIn, waarbij we LinkedIn zien als hét zakelijke platform terwijl het toch echt gekoppeld is aan een persoonlijk profiel.

Wat IS persoonlijk?

Ik maak altijd de flauwe grap dat het niet aan te bevelen is om je pincode te delen. Dat is pas persoonlijk! En vanaf daar maak ik de brug naar het feit dat we als mens, als gebruiker van een sociaal platform, hunkeren naar het persoonlijke. We hunkeren naar echtheid. Naar oprechtheid. Naar de persoon achter de post. We hunkeren naar herkenning, want tenslotte zijn we allemaal mensen. Vraag je maar eens af waarom de meerderheid zo’n fan is van Big Brother. Of waarom we onszelf nog allemaal kunnen herinneren hoe Frans Bauer zijn chinees bestelde. En waarom is het toch zo vermakelijk om naar de Pfaffs te kijken?  

Het denken in uitersten

Er zijn zelfs nog meer feitjes .. Zoals dat foto’s van gezichten nou eenmaal beter bekeken worden en samengaat met een hogere click rate. En als jij denkt: wat zouden anderen hier wel niet van vinden? Dat eigenlijk niet nodig is, er bestaat namelijk ook zoiets als MUTE of ontvolgen. Het iets van iets vinden gaat sowieso al makkelijker van achter een schermpje en vinden doen we toch wel. We corrigeren elkaar, althans zo lijkt het soms .. Terwijl ik, als ik iets vind, gewoon stop met volgen. Je hebt zelf een keuze hé, in de online wereld.

Persoonlijk zijn in een zakelijke omgeving

Dat is écht mogelijk en gaat vaak samen met het delen van jouw ervaring(en). Iedereen komt weleens te laat, iedereen heeft weleens ergens de balen van, iedereen overwint zo eens in de zoveel tijd een tegenslag, faalt weleens, streeft iets na of kan bepaalde statements onderbouwen vanuit zijn of haar kijk op de wereld of beter nog .. Vanuit zijn of haar WHY. Want waarom jij voor jouw werkgever gekozen hebt, is best een interessant detail om te vertellen als je een nieuwe collega zoekt. En waarom jij er eigenlijk nog steeds werkt, brengt toch écht die persoonlijke touch met zich mee.

Iedereen heeft talent

En als je dat benoemt, komt dat dan overeen met arrogantie of gewoon een stukje zelfkennis? Je kunt maar beter gewoon vertellen waarvoor hij of zij bij jou terecht kan en wáárom dan ook echt bij jou. Iedereen heeft een passie of iets dat hem of haar typisch maakt en dat mag je gewoon delen.

Wat vind jij?

[social_share show_share_icon="yes"]