“JIJ laat mij ANDERS naar situaties kijken”

Zei ze aan het einde van de coachingsessie. Het compliment, althans zo voelde de zin voor mij, beantwoordde ik met een glimlach. Een besefmoment. Zo ook afgelopen week. Vanaf de boulevard in Barcelona sms’te ik mijn eigen coach. Het besef dat onder andere hij een inspiratie voor me was en nog steeds is. “Wat een vak, wat een leven .. Als je openstaat voor het nieuwe, gefascineerd bent door mindset en communicatie”, niet de golven van de oceaan maar van mijn eigen brein.

“Ik heb echt nog steeds veel aan de gesprekken en training”, aldus een coachee

Het is voor mij een vraag en voor hen een weet of dat de gesprekstechnieken in combinatie met de inzichten vanuit de persoonlijkheidsleer daadwerkelijk in praktijk worden gebracht. Ze deze bij zich dragen en oefenen. Daarnaast vallen sommige spreekwoordelijke kwartjes nou eenmaal niet altijd direct en blijkt het vaak een kwestie van tijd. Het geven van trainingen vind ik geweldig, terwijl ik wil toegeven aan het feit dat de coachingsrol en de waardevolle momenten die daar één op één ontstaan .. Me op de een of andere manier toch het meeste bij blijven.

Het helpt dat zowel de coachee als ik kiezen op basis van een KLIK,

Want we forceren het liefst niets in ’t leven, toch? Ik in ieder geval niet. De keuzevrijheid zoals ik deze in mijn privé leven ken, zo heb ik die vrijheid ook het liefst in mijn werk. En wellicht is dat wel de belangrijkste reden waarom de waardevolle één op één momenten me het meeste bij blijven. Hij of zij koos bewust voor mij en andersom. Dat bescheidenheid siert, is me van jongs af aan ingefluisterd. Dat bescheidenheid vaak eerzucht is die haar tijd afwacht, vind ik treffend. Zolang ik mijn waarde, die er wel degelijk is, maar niet onderschat.

Ieder zijn of haar ding,

Die waarde wil ik meer gaan benadrukken. Waarom? Omdat een coachingstraject zoveel potentie in zich heeft. Ik ben er voor de coachee .. Niet als redder, niet met dé oplossing. Nee, als spiegel! Mijn klanten benadrukken dat ook: “Als trainer/coach observeert zij, vraagt, analyseert, houdt spiegels voor en daagt mensen uit. Suzanne loopt daarbij niet het makkelijke pad, zij zoekt en vindt verbinding.” En ik deze blog onder andere schrijf naar aanleiding van een afrondende telefonische coachingsessie .. Telefonisch omdat Barcelona voor zes weken mijn thuis is. De coachee me in de laatste minuten op het hart drukte dat ze BLIJ met me was. Op zo’n moment kom ik tot de conclusie dat het NAAST ontzettend ZINVOL toch ook écht enorm dankbaar is.

Dat medewerkers, eigenaars, (QSHE) managers of leidinggevenden

Zichzelf sterker voelen omdat ze in staat zijn anders tegen bepaalde situaties aan te kijken. Een positieve stimulus op de zelfredzaamheid van hem of haar en op het tot stand brengen van de dialoog. Zo schreef een klant: “Een mooi moment voor mijn collega was dat zij na de training een besluit heeft kunnen nemen voor zichzelf om bepaalde werkzaamheden terug te geven. Zij dit in eerste instantie niet bespreekbaar wilde maken omdat zij dit als falen zag. Door de training was zij gesterkt in haar kijk op de algehele situatie.”

Vanuit coaching, ineens naar een waardevolle training

‘Luisteren zonder oordeel’ ontwikkelde ik na een aantal succesvol afgeronde coachingstrajecten. Ik zag een kans. Een kans voor bedrijven die hun medewerkers net even op een iets andere manier willen uitdagen, stimuleren of inspireren.

Geloof jij dat ‘jezelf op scherp zetten’ áltijd de moeite waard is? In iedere rol, in iedere positie?

Neem dan contact met me op! Bel: 06 – 820 50 231  |  Mail: info@strainingencoaching.nl 

[social_share show_share_icon="yes"]