Hoe is jouw ‘online’​ IK?

“Ben je pakkend?”, vroeg ik aan de deelnemers tijdens de training Online Personal Branding & Searchen via LinkedIn. Het geluid van ieders lach bleef, langer dan verwacht, hangen in de trainingsruimte. Voor nu kan ik alleen maar zeggen: “Je had erbij moeten zijn!”. Waar ik natuurlijk op doelde was, val je op? Trek je de aandacht? Ben jij in staat om de scrollende duim te laten pauzeren? Stopkracht. Trigger. Klik.

FUCK BIDEN

Drie weken geleden vroeg ik mezelf, tijdens een wandeling in Manhattan, af wat de uitkomst zou zijn van het aantal daklozen in New York City als het zich zou laten uitdrukken in cijfers. Zou het gelijk staan aan het aantal openstaande vacatures in Nederland? Een overschot. Veel. Teveel. Waarom deze vergelijking? Als dat is wat je denkt, lees dan gerust verder.

Twee passen verder, STOP.  

Onderweg naar DUMBO, een hotspot met het mooiste zicht op de stad die nooit slaapt, liep ik voorbij een jonge kerel. In stilte staarde hij voor zich uit. Onderuitgezakt met zijn rug tegen een donkergroen hek, benen gestrekt, volledig in het zwart gekleed en aan het einde van zijn voeten een bruin stuk karton met daarop “FUCK BIDEN” geschreven.

Ik pauzeerde mijn pas. Draaide me om en boog mezelf over de kartonnen kaart. “FUCK BIDEN”, zei ik op een vragende toon en liet mijn opmerking eindigen met een lach van ongeloof. “Yeah, what else should I write down?”, mijn schouders vertelde hem dat ik het ook niet wist. “I guess I just wanna piss people off”, zei hij op een relaxte toon gevolgd door de vraag waar ik vandaan kwam. Een kort gesprek, zonder een eigen doel, gewoon relaxte interesse .. De smeekbede om dollars bleef achterwege. Waardoor ik automatisch naar mijn portemonnee greep. De gun was daar, onbewust. Deze jongen was in zekere zin hetzelfde als alle anderen, maar toch anders.

Wanneer stopt jouw duim met scrollen?

Wat triggert jou ON- of OFFline? Mega interessante materie voor recruiters, HR afdelingen, marketing en de consultants, adviseurs en intercedenten onder ons. Want al snel begeef je jezelf in de mainstream. Zo ook in New York City. Wanneer haakt iemand aan en komt hij of zij tot actie? Tijdens een training als Online Personal Branding & Searchen via LinkedIn, vertel ik dat het een niet zonder het ander kan. Dat een WHY, zoals Simon Sinek ‘m introduceerde, belangrijk is. Want waarom doe jij wat je doet? Ik deel dat jouw persoonlijke ervaring voor herkenning kan zorgen bij jouw doelgroep. Jouw WHY, voor een klik. En als ik nadenk over Employer Branding, ik een vermoeden heb dat daar steeds meer ‘journey’ aan toegevoegd zal worden. Vanuit de customer journey vertrokken. Niemand blijf ooit écht op één plek, toch? En al helemaal niet de toekomstige generaties. Opvallend, anders .. Met een vleugje durf en lef misschien?

Niet één, maar TWEE keer  

Onderweg naar Bryant Park in een iets te snelle pas .. Gebeurde het me weer. Wat staat er toch in vredesnaam op mijn voorhoofd geschreven, is wat ik op dat soort momenten denk. Wat lokken mijn helder blauwe ogen uit? “Hi there! Where are you from?”, gevolgd door “I am Dutch”, als antwoord. Mijn handen maakte het gebaar dat ik toch écht door moest en hij anticipeerde. Als synchroom-snel-wandelaar volgde hij mijn pas. “Let me say one thing in Dutch” .. Of ik wilde doneren vervolgde hij in het Nederlands. Een elevator pitch in het Nederlands, oké .. Je hebt me! Een elf voor effort. En later, on my way back, hoorde ik hem in het Duits. Onderscheidend. Anders. Over nagedacht. Zijn huiswerk gedaan. Ka*Ching!

Als LinkedIn niet langer meer een online CV is,

Maar steeds meer neigt naar een online reputatie, gekoppeld aan een vijver van potentieel. Wil je dan meer uit jouw online IK halen? Zo ja, hoe ga jij anders zijn en waar wil je je specifiek op richten? Kun jij out of the box? En ga je het volhouden .. Wetende dat de opbouw van een reputatie samengaat met geduld, consistentie en finetunen. Want als jij en ik nu samen voor een dartbord zouden staan .. Is het geen garantie dat onze pijlen beide in de bullseye eindigen.

[social_share show_share_icon="yes"]