Hij gaat met me aan de haal,

Legt me woorden in de mond, want hij denkt het te weten. Geen opening in het gesprek. Suggestieve vragen die hun weg vinden, behalve naar het échte antwoord. Invulling, aannames, oordeel en mening mengen zich in het gesprek. Ze drukken alle ontspanning en luchtigheid weg. Alsof er alleen nog maar in dogma’s gesproken kan worden, in overtuigingen die in alle omstandigheden van toepassing lijken te zijn, “Zo doen we het hier al jaren”, “De jeugd van tegenwoordig”, “Waar een wil is, is een weg”, “Ik ben de leidinggevende, jij niet, dus je moet gewoon luisteren”, “Dat jij jezelf daar zo druk om maakt? Het is maar werk”. 

De bekende retorische openingsvraag,

“Is het niet zo dat ..” Nou? Dat wat? .. Geef het nou maar gewoon toe, tijdens gesprekken wordt te weinig gespiegeld, teveel geluisterd met een oordeel en te directief gesproken. Waarom? Omdat jij, als manager – leidinggevende – eigenaar – of collega, het natuurlijk gewoon beter weet. Jij weet hoe het ‘hoort’ te gaan. Je van alles zegt, waar de ander niets van begrijpt. Innerlijk gewapend tegen teleurstellingen. Nooit echt onder de indruk. Nee .. Want jij kan het toch ook? Oh en je bent anders. Want jij zou nooit ‘nee’ zeggen .. Als je jou vraagt om iets te doen. 

Vasthouden aan het verleden

Dat het verleden zijn macht over de toekomst mag verliezen, is mijn hoop voor velen. Want geloof me nou, geen enkele ervaring uit het verleden is een garantie voor de toekomst. Wil jij gesprekken die sturen naar een uitkomst van alleen maar goedkeurende geluiden, “ja jaaa”, “mm mm” .. “Ik snap het. Ik zal het de volgende keer anders doen”, inruilen voor verrassing? Ik hoop stiekem op een ja. Het gevaar van die goedkeurende geluiden is namelijk dat jouw collega’s of medewerkers of het hele team een afwachtende houding ontwikkelen. En dan is het dus niet langer meer dat wat je geeft gelijk staat aan wat je krijgt, nee .. Het tegenovergestelde. 

De kleinste gebaren, nemen de grootste proporties aan

En zo geldt dat wat mij betreft ook voor successen. Overal zijn er kruimels van succes te vinden, voor degene die ze wil zien. Er gaat zóveel goed en de neiging blijft om in te zoomen op dat wat NIET goed gaat. Er kan en mag geleerd worden van alles wat op papier staat. Van dat wat op papier staat maar natuurlijk het liefst vanuit de praktijk. Want ook overal zijn kruimels van wijsheid te vinden, voor wie werkt of leeft vanuit een warm hart maar vooral met een open geest.

Communicatie is DE rode draad in het bedrijfsleven

Stel jij jezelf selectief op, OF .. Denk jij van iedereen wel iets te kunnen leren? “Ze dachten dat ze het wisten, maar redeneerden steeds meer vanuit aannames, ze wisten niet wat ze niet wisten .. Dat was nog het ergste.”

De bedrijfswereld BETER achterlaten,

Dan dat ik ‘m heb aangetroffen, S training & coaching is nog steeds op ’n missie. Wil jij inzicht krijgen in jouw manier van communiceren?

Bel: 06 – 820 50 231 | Mail: info@strainingencoaching.nl

[social_share show_share_icon="yes"]